Aanpassen groenonderhoud

Reacties uitgeschakeld voor Aanpassen groenonderhoud

Geachte leden/bewoners van de Weidebloembuurt(vereniging),

Anderhalve week geleden zijn wij onaangenaam verrast door het nieuws dat de gemeente voornemens is om het e.e.a. aan te passen aan het groenonderhoud in de wijk. Zo zijn zij van plan om de heg, welke een afscheiding vormt van de grasvelden aan de Ranonkelweg en Weidebrugweg, te kappen.

Naar aanleiding van de door ons ontvangen melding zijn wij in actie gekomen. De penningmeester is bij een aantal bewoners van de Ranonkelweg langsgegaan om hun mening te proeven over dit besluit. Zoals wij hadden verwacht zijn alle bewoners die de penningmeester heeft gesproken niet blij met dit besluit en ook wij als bestuur staan hier niet achter. Wij zijn van mening dat de communicatie over deze werkzaamheden te weinig en te onduidelijk zijn geweest, alleen de direct betrokken bewoners zijn summier geïnformeerd terwijl wij hierover andere afspraken hebben met de gemeente.

Hierom hebben wij ons ongenoegen neergelegd bij onze contactpersonen bij de gemeente waarna het werk direct is stilgelegd.

Afgelopen maandagavond hebben wij een overleg gehad met Sylvia Lassooy en Simon Lamens, beide zijn zij namens de gemeente bij onze wijk betrokken.
Wij hebben gesproken over de kapwerkzaamheden en het feit dat er meerdere bewoners het niet eens zijn met dit plan. De gemeente wil de heg verwijderen om zo een betere (verkeers)veiligheid te creëren, de heg ontneemt het zicht op de bocht. Wij zijn van mening dat dit probleem opgelost kan worden door de heg regelmatiger te onderhouden. De gemeente heeft het zogeheten onderhoudsniveau namelijk al meermaals omlaag geschroefd(hetgeen inhoudt dat de weg voortaan op een hoger niveau zal worden gesnoeid), waardoor dit probleem nu is ontstaan. De gemeente geeft hierop aan dat het om bezuinigingsmaatregelen gaat en dat daarom voor deze oplossing is gekozen. Daarbij geven zij aan dat er geen negatieve meldingen zijn ontvangen door de gemeente waardoor de plannen gewoon doorgezet zijn.

Als bestuur zijn wij van mening dat de bewoners geen melding hebben kunnen doen omdat de plannen te vaag kenbaar zijn gemaakt, wij hebben namelijk na een half uur deur aan deur uitleg al 7 bezwaren ontvangen.

De gemeente heeft ons beloofd om de door ons overhandigde bezwaren alsnog in behandeling te nemen en dat zij in overleg gaan. Wel zal hierbij gekomen moeten worden tot een compromis, wellicht door eenmaal per jaar als bewoners bij te dragen aan het onderhoud van de heg. Hier zal later nog invulling aan gegeven kunnen worden.

Mocht ook u het niet eens zijn met de voornemens zijnde kap horen wij dit natuurlijk graag, ook uw bezwaar kunnen wij dan nog meenemen! Ook bij eventuele vragen kunt u contact met ons opnemen.

Met een vriendelijke groet,

Namens het bestuur van de Weidebloembuurtvereniging

Riley Claessen