Een energiezuinige woning: wat kunnen we met onze huizen?

Reacties uitgeschakeld voor Een energiezuinige woning: wat kunnen we met onze huizen?

Een groep Weidebloembuurtgenoten heeft als werkgroep Energietransitie onderzoek gedaan naar mogelijkheden specifiek voor de woningen in onze buurt. Interessant ook voor u dus!

De aanleiding is de landelijke en gemeentelijke plannen om “van het gas” af te gaan. De gemeente Lansingerland heeft eind 2020 een onderzoek gedaan waarvoor per buurt is uitgerekend wat de goedkoopste oplossing is om gasloos te worden. De keuze was tussen warmtenet en “all-electric”. Voor de Weidebloembuurt kwam er geen duidelijk advies uit. Later heeft de gemeente berekend dat voorlopig de hybride warmtepomp een goede tijdelijke oplossing is.

In dit rapport (zie deze link) hebben vrijwilligers uit de Weidebloembuurt verschillende oplossingen vergeleken en doorgerekend. Het rapport is compleet met bronnen en links.

Tevens kunt u dit  rekenmodel (XLSX bestand) (zie deze link) gebruiken om uw eigen besparingen uit te rekenen

Bedankt aan de vrijwilligers voor het uitzoeken. Hopelijk haalt u hier inspiratie uit.

Wordt vervolgd!